سفارش تبلیغ
صبا ویژن
« گفتارها سپرده نزد نگهدار است » و « نهفته‏ها آشکار » ، و « هر نفس بدانچه کرده گرفتار » . و مردم ناقص عقل و بیمار ، جز آن را که خداست نگهدار . پرسنده‏شان مردم آزار و پاسخ دهنده‏شان به تکلف در گفتار . آن که رایى بهتر داند ، بود که خشنودى یا خشمى وى را بگرداند ، و آن که از همه استوارتر است از نیم نگاهى بیازارد یا کلمه‏اى وى را دگرگون دارد » . [نهج البلاغه]

فرصتی شد پس از مدتها چشم انتظاری و اشتیاق فیلم محمد رسول‌الله آخرین اثر کارگردان شهیر «مجید مجیدی» را در سینما بهمن شهر سنندج به نمایش بنشینیم.


 

خبرگزاری فارس: فیلم محمد رسول‌الله، اثری در تراز گفتمان جهانی انقلاب اسلامی

صادقانه بگویم آنچه دیدم با آنچه پیش‌فرض ذهنی‌ام بود بسیار متفاوت بود چراکه باسابقه ذهنی که از برخی آثار و فیلم‌ها داشتم به نظرم می‌رسید اثر «مجید مجیدی» هم حداکثر مانند برخی از آثار در سطح متوسط متمایل به ضعیف باشد اما سرمایه‌گذاری سنگین تولید فیلم از سویی و حساسیت و مخالفت برخی افراد و جریانات در داخل و خارج کشور از سوی دیگر و البته موضوع آن‌که در نوع خود با توجه به  فضای امروز جهان اسلام جالب بود، انگیزه‌ای شد با اشتیاق و علاقه خاصی بحث اکران فیلم را پیگیری کنم و در اولین روزهای اکران به تماشای آن بنشینیم.

فیلم محمد رسول‌الله ازنظر ساختار، محتوا، موسیقی، بازی، داستان و به خصوص جلوه‌های ویژه به قدری حرفه‌ای و جذاب ساخته شده که از همان لحظه شروع دل و جان و مشام بیننده را مجذوب حال و هوای معنوی خود کرده و وی را در متن صحنه و حوادث همگام و همراه باشخصیت‌های داستان قرار داده و وی را به‌گونه‌ای واله و شیدای وجود نازنین پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی(ص) ساخته که داستان را با قطرات اشک شوق و حسرت و قلبی مملو از مهر، محبت، عشق، صفا و نور معنوی دنبال کرده و متوجه گذشت زمان نمی‌گردد.

بی‌تردید این فیلم، اثری در خور، در شأن و در تراز گفتمان انقلابی اسلامی و منادی وحدت، انسجام و مهرورزی در جهان بشریت به شمار آمده و در شرایطی که جبهه کفر و استکبار به سرکردگی آمریکای جنایتکار و اسرائیل غاصب و عاملیت گروه‌های منحرف و فریب‌خورده‌ای چون داعش تمام ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و امکانات خویش را برای اسلام هراسی، ترسیم چهره خشن از دین اسلام و خدشه وارد کردن به چهره آسمانی و نورانی پیامبر اعظم(ص) و در نتیجه ایجاد تنش و اختلاف بین مسلمانان جهان به کار گرفته‌اند؛ می‌تواند اثر بسیار مثبت و فراگیری در ترویج فرهنگ صلح، صفا، مودت، مهر، محبت و وحدت و انسجام در جوامع اسلامی و ادیان توحیدی با محوریت شخصیت والای رحمه‌العالمین، پیامبر اعظم، حضرت محمد مصطفی(ص) و خنثی‌سازی توطئه‌های شیطانی دشمنان داشته باشد.

از زاویه محتوا و پیام‌رسانی نیز فیلم به خوبی توانسته از عهده این مهم برآید و موضوعات قابل توجهی مانند بت‌پرستی، زنده به گور کردن دختران، خرافه‌پرستی، تجاوز، جنگ، قتل و غارت در عصر جاهلیت از سویی و خدمات برجسته اسلام در احیای نقش و جایگاه واقعی دختران و بانوان، ایجاد جامعه‌ای اخلاقی، انسانی و عاری از خشونت، جنایت و زورگویی و آکنده از اعتقاد به وحدانیت خداوند و عبودیت الهی و از سوی دیگر در قالبی روان و جذاب مطرح می‌گردد.

ضمن اینکه پیام مهم ایستادگی، مقاومت و پایداری در برابر توطئه‌های نظامی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین دشمن نیز از متن داستان به روشنی قابل استفاده بوده و بر ایمان و توکل به خداوند، بصیرت، آگاهی، دشمن‌شناسی و برخی مباحث تربیتی تأکید داشته است.

نکته آخر اینکه؛ فیلم یاد شده نماد هنر متعهد و محصول فاخری از جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است و اقبال و استقبال فوق‌العاده مردم از آن، حجت قاطعی بر این مطلب است که ذائقه مردم براساس فطرت سلیم و پاک آنان به موضوعات دینی، اخلاقی و ارزشی و در یک کلمه هنر متعهد اخلاق‌‌مدار گرایش قابل توجهی دارد و برخی از افراد و جریانات هنری و رسانه‌ای، ناکامی و بی‌توفیقی خود در ساخت و تولید محصولات فاخر و اخلاقی و پرداختن به تولیدات سخیف و فرهنگ‌سوزی که هیچ نسبت و سنخیتی با فرهنگ اسلام و انقلاب اسلامی ندارد را به حساب همراهی با ذائقه مردم نگذاشته و خود را با فرهنگ انسان‌ساز متعالی اسلام و آرمان‌های انقلاب اسلامی همراه نمایند.

 



مسعود صفی یاری ::: سه شنبه 94/6/17::: ساعت 5:34 عصر نظرات دیگران: نظر