سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ثمره اندرز، بیداری است . [امام علی علیه السلام]
 
   حادثه عظیم عاشورا و پیامد آن مراسم سوگواری حضرت ابا عبدا... الحسین(ع) و یاران فداکار آن امام همام نقش اساسی و کلیدی در صیانت، حراست و استمرار اهداف متعالی اسلام و برافراشته شدن پرچم سرخ تشیع داشته و دارد.شکوه این حادثه و عظمت مراسم عزاداری سالار شهیدان،‌ حسین بن علی(ع) که در ماه‌های محرم و صفر جلوه ویژه‌ای پیدا می‌کند همه ارادتمندان و شیفتگان اهل بیت(ع) را به تکاپو و تلاش وا داشته و هر کس سعی می‌کند خدمتی را در این زمینه به نام خویش ثبت نموده و در هرچه با شکوه‌تر و با عظمت‌تر برگزار نمودن این مراسم نقش داشته باشد.از سوی دیگر دشمنان و معاندین نیز با درک حمایت و میزان بالای تأثیر گذاری این حماسه بزرگ با تمام توان به مقابله برخاسته و درتخریب، تحریف و انحراف آن از اهداف اصولی و سرگرم ساختن مردم به مسائل ظاهری و سطحی از هیچ کوششی فروگذار نیستند.بر این اساس پیروان اهل بیت(ع) دو وظیفه مهم بر عهده دارند:
وظیفه اول: گرامیداشت و حفظ سنت حسنه عزاداری بر سالار شهیدان مخصوصا درایام محرم وصفر
وظیفه دوم: آسیب زدایی و پالایش آن از خرافات ، بدعت‌ها و عمق بخشی به آن. 
اکنون که با عنایت خداوند و توجهات خاصه اهل بیت(ع) بحمدا... عزاداری اهل بیت(ع) مخصوصا دردهه اول محرم جایگاه بسیار والایی پیدا نموده وجای جای ایران اسلامی متأثر ازاین حادثه عظیم می‌گردد معاندان و دشمنان اسلام به تحریف و بدعت گذاری در مراسم و ترویج خرافات در آن چشم دوخته‌اند. تذکرات صریح و دغدغه‌های دلسوزانه مقام معظم رهبری مراجع معظم و علمای اعلام به خصوص طی سال‌های اخیر ناظر بر همین مسأله است.رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) در همین زمینه می‌فرمایند:«امروز حسین بن علی(ع) می‌تواند دنیا را نجات بدهد، به شرط آنکه چهره او را با تحریف مغشوش نکنند نگذارید مفاهیم تحریف آمیز، کارهای تحریف آمیز و غلط،‌ چشم‌ها و دل‌ها را از چهره مبارک و منور حسین بن علی(ع) منحرف کند. با تحریف بایستی مقابله کنید».
اما به رغم تذکرات جدی بزرگان دینی هنوز اقدام شایسته عملی در این زمینه صورت نگرفته است.امروز در برخی جلسات و هیآت مذهبی مسائل خرافی، بدعت و کج فهمی غوغا می‌کند،‌ «گریه» هدف اصلی تلقی شده و احساس جای معرفت را گرفته است.یکی از اهداف مهم قیام ابی عبدا...(ع) احیاء ارزش‌های ناب اسلامی و از بین بردن بدعت‌ها و خرافاتی بود که به نام اسلام در جامعه اسلامی رسوخ کرده بود. حال چه سنخیتی بین عزاداری برای سرور آزادگان حسین بن علی(ع) و علامت‌های کذایی است که خود نمادی از اعتقادات و ارزش‌های مسیحی است؟
انگیزه امام حسین(ع) از قیام و شهادت، احیاء و گسترش امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی و بین مسلمانان بود. پیروان آن امام همام چه مقدار به این اصل‌های مهم دینی التزام عملی دارند؟ جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در زندگی مسلمانان حتی در مجالس ابی عبدا...(ع) کجاست؟
حسین بن علی(ع) در روز عاشورا لقمه حرام را منشأ عناد، لجبازی و ستیزه انسان‌ها با حق و حقیقت اعلام فرموده و بی توجهی سپاه عمر سعد به خطابه‌ها سخنان و جایگاه ولایی خود را ناشی از این امر دانستند. آیا شأنیت، وزانت وجایگاه بالای مجالس ابی عبدا…(ع) اقتضاء نمی‌کند هزینه‌هایی که دراین راستا صورت می‌گیرد «پاک» و «حلال» بوده و افراد اموالی را که حقوق شرعی آن مانند خمس و زکات ادا شده باشد رادر این زمینه مصرف کنند؟
رعایت «حق الناس» از دغدغه‌های مهم ابی عبدا...(ع) بودو تا آخرین لحظه حیات نورانی خود بر آن اصرار می‌نمود. پیروان آن امام عزیز چقدر به این امر اهتمام دارند؟ آیا ایجاد مزاحمت‌های صوتی به بهانه برگزاری مراسم عزادرای، سد معبر و طولانی کردن مراسم تا پاسی از شب و.... با رعایت حق الناس سازگاری دارد؟
پیغمبر گرامی اسلام(ص) یکی از اهداف مهم بعثت را از بین بردن آلات لهوو موسیقی اعلام فرمودند.اما برخی از پیروان ایشان، مراسم سوگواری فرزند پاک پیامبر و مظهر عصمت الهی حسین بن علی(ع) را با آلات موسیقی آلوده می‌کنند.
عاشورا دانشگاه عشق است. دانشگاهی که درس‌هایش معنویت،‌ اخلاص،  وفا، غیرت، عبودیت،‌ تقوا، از خودگذشتگی، حیا، حجاب و ... است. محور برنامه‌های ما در ایام عزاداری سیدالشهدا(ع) و محتوای سخنرانی‌‌ها و مداحی‌ها چه مقدار با آموزه‌های عاشورا سنخیت دارد؟
از صدر اسلام تاکنون مساجد سنگر مستحکم اسلام به شمار می‌رود و همه موظف به تقویت جایگاه این مکان مقدس هستند و باید تمام فعالیت‌های دینی و ارزشی بامحوریت مساجد صورت گیرد. حال، اعلام استقلال برخی هیأت‌ها و فاصله گرفتن آنان از مساجد چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟ آیا استمرار این حرکت‌ها دردراز مدت خطرناک نیست؟ 
ماه محرم وصفر به ویژه دهه اول محرم که تجلیگاه حضور پرشکوه مردم، مخصوصا جوانان در مساجد و محافل حسینی است بهترین فرصت تبلیغی برای هدایت وانذار و ابلاغ پیام الهی و تبیین فلسفه عاشورا و زمینه سازی برای الگو گیری از شهدای کربلا به حساب می‌آید. جوانان ما با الهام از کربلا و عاشورا آلودگی‌ها و زشتی‌های اخلاقی را از خود دور نموده و حسینی‌وار زندگی کنند و پیران ما حبیب بن مظاهر راسر مشق قرار داده و در دفاع از ولایت والتزام عملی به مبانی اعتقادی و اخلاق کوتاهی نکنند. خردسالان، علی اصغر و عبدا... بن حسن، نوجوانان ما قاسم بن حسن، جوانان ، علی اکبر ، میانسالان،‌ابوالفضل العباس(ع) و خواهران زینب کبری(س) را سر مشق خویش قرار داده و زندگی خود را براین اساس تنظیم کنند.آیا مبلغان مداحان و دستگاه‌های فرهنگی تبلیغی در سوق دادن مردم به این حقایق موفق بوده‌اند؟!


مسعود صفی یاری ::: چهارشنبه 86/10/26::: ساعت 11:37 عصر نظرات دیگران: نظر