سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش را بطلبید و آن را با بردباری و وقار زینت دهید و برای آن کس که به او دانش می آموزید ، فروتنی نمایید . [امام صادق علیه السلام]

 آقای عرب نیا؛ فرهنگ ما برگرفته از دیانت ماست 

فریبرز عرب نیا بازیگر توانمند سینما و تلویزیون که این روزها با بازی در نقش امیرمختار سریال مختارنامه بسیار خوب و بیاد ماندنی درخشیده، با حضور در برنامه هفت شبکه سه مورخ 6/3/90 نکاتی را در خصوص برخی بازیگران سینمای قبل از انقلاب بیان کرد که با تأیید کارشناس مجری برنامه مواجه شد.وجه مشترک سخن هر دو نفر تأیید شخصیت فرهنگی برخی بازیگران سینمای قبل از انقلاب مانند فردین و وثوقی بود.
هر چند از افرادی مانند آقای عرب نیا و آقای جیرانی توقعی نیست که نگاه تخصصی و ناب به حوزه فرهنگ داشته باشند اما از سیمای جمهوری اسلامی و شورای سیاستگذاری آن انتظار می رود که رسانه ملی را آیینهای برای ارائه الگویی ناب و صحیح و نظریات مبتنی بر اصول و ارزش ها قرار دهند و اگر نظریه ای هم مطرح می شود که با اصول، معیارهای شرعی و انقلابی منطبق نباشد، اصلاح و ویرایش گردد و از صدا و سیمایی که باید به تعبیر امام (ره) دانشگاه اسلامی باشد چیزی جزء تغذیه فکری و محتوایی ناب و سالم خارج نشود.
مزید اطلاع آقایان عرب نیا و جیرانی توجه به نکات زیر ضروری است :

 1.     انقلاب اسلامی انقلابی است با هویتی کاملاً فرهنگی، آن هم فرهنگی مبتنی بر دینمداری ، ارزشمداری و برخاسته از مطالبات دینی مردم با رهبری و هدایت مرجعیت دینی و حوزه های علمیه و محوریت مساجد ، هیئت های مذهبی و اقشار متدین؛ در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیر موضوع ترویج و نشر فضائل اخلاقی و زدودن رذائل اخلاقی بسیار برجسته دیده شده است، انقلاب اسلامی در واقع نوعی عکس العمل قاطع و مقتدارانه به فساد موجود در جامعه آن روز به ویژه فساد حاکم بر سینما بود.

 2.     امام راحل (ره) فرمود: ما با سینما مخالف نیستیم با فحشا مخالفیم. سوأل این است؛ با یک ارزیابی کلی ، سینمای قبل از انقلاب در چه بخشی قرار می گیرد؟ آیا در بخش سینمای ارزشی قرار می گیرد یا ضد ارزشی؟ در بخش سینمای عفاف ساز قرار می گیرد یا عفاف سوز؟ در بخش ترویج فضائل قرار می گیرد یا رذائل؟ آیا سینمای قبل از انقلاب مقوّم فساد و فحشا و بی بندو باری و در یک کلام لاقیدی بود یا ترویج دهنده اخلاقیات و مکارم انسانی و آموزههای الهی؟
     پاسخ روشن است ، سینمای شاهنشاهی به اقتضا وضعیت فرهنگی و اجتماعی حاکم بر آن روز در خدمت ترویج فساد ، فحشا و به تعبیری دیگر تمدن بزرگ شاهنشاهی و در واقع فرهنگ آمریکایی و اسرائیلی بود. بدیهی است کارگردان، بازیگر و تهیه کننده و هر عامل دیگری در تحقق این هدف شوم مؤثرند و اتفاقاًدو بازیگر ذکر شده در برنامه، نقش آفرینی عمده ای در ترویج بی حیایی و بی غیریتی و فاصله گرفتن جامعه از مبانی دینی و اخلاقی داشتند.حال چگونه پس از گذشت سه دهه باشکوه از پیروزی انقلاب اسلامی سیمای جمهوری اسلامی و هنرمندان برجسته نظام به جای تقدیر و تجلیل از هنرمندان اصیل و ارزشی انقلاب، اعتبار و انرژی خود و امکانات بیت المال را به خدمت می گیرند تا از امثال وثوقی و فردین با کارنامه های آنچنانی تجلیل شود؟

 3.     هر چند واژه فرهنگ جزء اندک واژه هایی است که هر کسی به فراخور ذهنیت، ظرفیت و استعداد خویش مفهومی از آن برداشت می کند اما قطعاً مفهومی که آقای عرب نیا و به تبع آن آقای جیرانی مطرح کردند مفهوم اصیل و ارزشی آن نیست ، چگونه می شود افرادی مانند فردین و وثوقی دارای شخصیت فرهنگی باشند و این جنبه شخصیتی در مورد تکریم قرار گیرد و به تعبیر آقای عرب نیا به رفتارهای سیاسی آنان کاری نداشته باشیم؟ به فرض اینکه این سخن صحیح باشد با رفتارهای خلاف اخلاق آنان چه باید کرد؟ با غوطه ور شدن آنان در فساد و فحشا و بی بند و باری چه باید کرد؟ آیا می توانیم اخلاق را از فرهنگ منفّک کنیم ؟ آیا آداب و رسوم ، رفتار، گفتار، سنت ها و .... جزء عناصر فرهنگی نیستند ؛ اگر هستند دو بازیگر سینمای قبل از انقلاب در خدمت چه نوع فرهنگی بوده و عناصر شکل دهنده فرهنگ طاغوتی چه چیزهایی بود؟اگر انقلاب اسلامی نفی فرهنگ طاغوتی بود چگونه بعد از سه دهه، عناصر به اصطلاح فرهنگی رژیم فرهنگ طاغوتی مورد تجلیل قرار می گیرند؟

   4.     به تعبیر امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری ( مدظله العالی) هنر اصیل و ناب باید صیقل دهنده جان و دل به سمت و سوی تعبّد و پالایش روح و روان از زذائل و مفاسد باشد، با این وصف افراد مذکور جدا از این که فرهنگی نیستند ، هنرمند هم به حساب نمی ایند . هنری که در خدمت مطامع شیطانی و هوسهای نفسانی باشد هنر نیست.

 5.     در نگاه ارزشی، فرهنگ متأثر از اعتقادات و اخلاقیات و مبتنی بر آموزه های شرعی و موازین اسلامی است. هر اقدام و رفتاری که با اصول اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مغایرت داشته باشد هر چند در پوشش فعالیت فرهنگی باشد اما اقدامی کاملاً تخریبی و ضد فرهنگی است . بنابراین توجه داشته باشیم فرهنگ ما ریشه در دیانت دارد و دیانت با التزام عملی به آموزه های دینی و معیارهای شرعی و اخلاقی محقق می شود%



مسعود صفی یاری ::: دوشنبه 90/3/9::: ساعت 8:16 عصر نظرات دیگران: نظر

مظلومیت مادر سادات ، حضرت فاطمه(س) همیشه بوده و همه جا هست . دیروز ، امروز و فردا . ولادتش ، شهادتش ، حتی در کشور امیرالمومنین  مهد شیعه ، ایران . و حتی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی که بنا بود دانشگاه اسلامی بشه.

 ایام فاطمیه اول اومد و رفت ، خیلی ها متوجه نشدن .صدا و سیما تو حال خودش بود. مطبوعات  تو درگیری ها و هیاهوی سیاسی و اقتصادی . مسئولین در گیر همایش ها و حتی جشنواره های بعضا شاد و....

با خودم گفتم ، لابد اینا اعتقادی به فاطمیه اول ندارن ، فاطمیه دوم  که برسه ،جبران می کنن ، آروم آروم به فاطمیه دوم نزدیک شدیم،حالا وقتشه ، دولت ، ملت، مسولین ، رسانه ها و خلاصه همه اونایی که زندگیشون ، عزتشون ، امنیتشون و خلاصه تموم هستسیشون رو مدیون فاطمه و فاطمیه ها هسیتند یه کاری بکنن ، فضا رو آماده کنن ، یه هیئتی به بزرگی ایران تشکیل بدن .اما دریغ و افسوس ... تو یه جلسه ای به مسولین تذکر دادم داره فاطمیه دوم میاد . مراقب باشید بی ادبی و بی نزاکتی و حریم شکنی نشه ..اگه امروز که نعمت نظام اسلامی رو داریم نتونیم حرمت فاطمه و فاطمیه رو نگه داریم ، فردا و فرداها شرمنده می شیم و سخت پشیمون . قرار گذاشتیم فضا رو فاطمی کنیم ... عروسی ها رو تعطیل کنیم ..حرمت ها رو حفظ کنیم ..

یکی دو روز مونده بود شهادت ، تو خیابونای اصلی شهر تابلوهای تبلیغاتی بزرگی جلب توجه می کرد ، کنسرت موسیقی شاد ....با حمایت اداره کل ..... انگار یه عالمه آب یخ رو مغزم ریخته شد ... پیگیری کردم . گفتند از فلان وزارتخونه مجوز داریم. ...روز قبل شهادت رادیو ماشینمو روشن کردم ...چه آهنگی داشت ...شادتر از شاد ...

  درست شب شهادت یکی به من زنگ زد و گفت : فلانی ، کجای کاری ، تو تالارهای شهر عروسیه ، تو شهر، ماشین عروس و کاروان شادی و هلهله و... تو یه هیئتی بودم که این خبر رو شنیدم ...اوا یه نگاه کردم به جمعیت هیئتی ها .. ده .. بیست ... سی... حداکثر چهل نفر ... از این همه آدم مدعی ..چهل نفر ؟

زنگ زدیم به یکی از مسئولین استان ..... آقای محترم ..شب شهادت و کاروان عروسی ؟ یه جوابی داد که من و همراهان بهتمون برد . گفت : از بالا دستوره که تا فلان ساعت مانع نشیم ... گفتم خوب ، فرضا تا فلا ن ساعت برنامه تموم شد ..مگه عروس رو تو شهر نمی گردونن ؟ مگه فرداش مجلس پایتختی نمی گیرن ؟ دیدم خیلی از مرحله پرتیم ..

تازه فهمیدم ایام فاطمیه هم مثل خود خانم  ،چقدر غریب و مظلومه...هیتی هاش هم مثل خودش غریبن ...

به هر شکلی بود فاطمیه امسال گذشت ، آروم آروم به بیستم جمادی الثانی رسیدیم و همه چشمها به تلویزیون ...تلویزیونی که تو ایام فاطمیه با فاطمیه ای ها همراه نشد ...حالا باید برای ولادت حضرت سنگ تموم بزاره .. غافل از اونکه ولادت بی بی از شهادتش مظلوم تره ... آقایی اومد با لباس مشکی .. قیافه ای گرفته ...چشمانی اشکبار با برنامه ای سرتاسر حزن و اندوه به خاطر درگذشت یه بنده خدایی ... فکر می کنم اگه اون مرحوم می تونست عکس العمل نشون بده خودش هم به این سوراخ دعا کردن صدا و سیما معترض می شد ... فضای شب عید ولادت را هم  با بی تدبیری وبرخوردهای سلیقه ای به کام مردم تلخ کردن .. به یاد رحلت یادگارامام راحل ، حاج سید احمد آقا افتادم ، دم عید بود .. خیلی ها حول و ولا داشتن که چکار کنن ... کلی تهیه دیده بودن ... خانواده مرحوم امام یه اطلاعیه ای دادان و به مردم توصیه کردن که به خاطر عزاداری یادگار امام عیدشونو خراب نکنن .... اون که سید احمدآقا بود ... خدا خودش به دادمون برسه ...



مسعود صفی یاری ::: دوشنبه 90/3/9::: ساعت 7:5 عصر نظرات دیگران: نظر

 

 فاطمه ناموس عشق و کوثر بیکران حق است. دختری از نسل خورشید که آفرینش، حیات خویش را وامدار این شاهکار خلفت میداند . بانوی آیینه و آب که مهرش، عرش را زندگی بخشیده و قهرش جهان هستی را در هم می ریزد . همان انسان برتری که رضا و خشم پرودگار بسته به رضا و خشم او دارد .  همو که وقتی به عبادت می ایستاد نورش آسمانیان را غافلگیر کرده و خدای کوثر آفرین ، عرفان ، اخلاص و عبودیت اورا به رخ فرشتگان می کشید .

دختری که مادر پدرش بود و جگر گوشه نبی . دسته گلی که پیامبر(ص) همواره او را می بویید و مشام جانش را از عطر دل انگیزش معطر می کرد و می فرمود : فاطمه از من است و من از فاطمه . فرزند دلبندی که چون پروانه گرد پدر می چرخید و غبار غم و اندوه را از چهره خسته و زجر کشیده او می زدود .

همسری که درس وفا ، ایثار، عفت ، حیا و شایسته ترین همسرداری را به زنان عالم از ازل تا ابد داد و در عشق به همسر و مولایش علی (ع) جانش را نیز فدا کرد .

شکی نیست که عنوان " شایسته ترین مادر " عالم ، فقط و فقط سزاوار فاطمه است و بس .

 مادری که خود عصاره همه خوبی ها بود و فرزندانی در دامن فضیلتش پرورش یافتندکه تجسم کامل تمام زیبا یی های عالمند.

و چه بگویم در رثای شخصیت عظیم القدری چون زهرای مرضیه (س) ، هنگامی سلاله پاکش حضرت روح الله (ره) که ولادتش قرین با میلاد خجسته آن حضرت است در وصفش می گوید :

فاطمه زهرا (س) ، زنی بود  که از حجره ای کوچک و خانه ای محقر انسان هایی تربیت کرد که نورشان از بسیط خاک تا آن سوی افلاک و از عالم ملک تا آن سوی ملکوت اعلی می درخشد .

و باز فرمود :صلوات و سلام خداوند تعالی بر حجره فاطمه (س) که جلوه گاه نور عظمت الهی و پرورشگاه زبدگان اولاد عالم است . 

 



مسعود صفی یاری ::: سه شنبه 90/3/3::: ساعت 1:5 صبح نظرات دیگران: نظر