سفارش تبلیغ
صبا ویژن
روا ساختن حاجت‏ها جز با سه چیز راست نیاید ، خرد شمردن آن ، تا بزرگ نماید . پوشیدن آن ، تا آشکار گردد ، و شتاب کردن در آن ، تا گوارا شود . [نهج البلاغه]

 « یک دقیقه سکوت » ، شما هم مثل من بارها این جمله را شنیده اید و یا خوانده اید ، مثلاً ؛

مردم ژاپن به احترام 19 هزار قربانی حادثه سونامی یک دقیقه سکوت کردند . و یا ؛

ساکنان شهر تولوز فرانسه به یاد قربانیان مدرسه یهودیان یک دقیقه سکوت کردند . و همچنین ؛

سازمان ملل به یاد مرگ « کیم جونگ ایل » رهبر فقید کره شمالی یک دقیقه سکوت اعلام کرد .

در موتورهای جستجو آمده است ،

یک دقیقه سکوت به نام گروه موسیقی رپ می باشد که در لندن مستقر است وآلبوم  های ترانه یک دقیقه سکوت و ....

به ریشه و فلسفه فرهنگی و اجتماعی این عمل نمی پردازم. انگیزه من از ورود به بحث این بود که دین اسلام به عنوان کامل ترین و جامع ترین دین آسمانی بر پیغمبر خاتم « ص » عرضه شده و نسخه حیات بخش دین و  دنیای مردم را به ارمغان آورد . اسلام برای همه عرصه های زندگی از قبل از تولد تا پس از مرگ برنامه دارد و مسلمانان مؤظفند زندگی خود را با موازین ارزش های اخلاقی و معرفتی اسلام تطبیق داده و سعادت اخروی خود را همراه با زندگی پاک و نورانی تضمین نمایند . پایبندی به سنت ها و توصیه های اسلام همواره به نفع بشر بوده و بی اعتنایی به آن چیزی جز ضررو خسران به بار نمی آورد .

یکی از مواردی که اسلام به آن توصیه اکید نموده و پیامبر و اهل بیت « ع » نیز راهکارهای آن را ارائه داده اند  یادمان درگذشتگان و اموات است که بر اساس دستورالعمل های  وارده موجب کسب ثواب برای یاد کننده و کمال و اجر معنوی برای شخص از دنیا رفته می گردد .

حال چرا در برخی از مجامع اسلامی و میادین ورزش رسمی کشور اسلامی ایران به جای ذکر صلوات و قرائت فاتحه که دنیایی از نور و رضوان پیرامون یاد کننده و یاد شده ایجاد کنند « اعلام یک دقیقه سکوت » می شود مایه تعجب است روح ایرانی مسلمان با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد و ادعیه و مناجات و قرائت قرآن و فاتحه عجین است . هر چند طلب عنوان و بخشش از خدا اختصاص به اموات ندارد . چنانچه می گویی اللهم اغفر للمؤمنین و المؤمنات والمسلمین و المسلمات الاحیاء منهم والاموات  ،یعنی خدایا زنده و مرده مردان و زنان مسلمان و با ایمان را مورد رحمت و مغفرت خویش قرار بده.

 قرآن کتاب زندگی است اما اموات نیز در عالم برزخ محتاج به ذکر و یاد هستند و بهترین توشه برای انان قرائت قران و فاتحه است . 

امید است روز به روز با فرهنگ برتر اسلام و سنت های نوروزی و نجات بخش آن آشنا تر شده و با عمل به فرامین دینی جامعه های دینی و زندگی سرتاسر شود و نشاط و معنوی را پدید آوریم .



مسعود صفی یاری ::: یکشنبه 91/4/25::: ساعت 8:17 صبح نظرات دیگران: نظر