سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمند زنده ای میان مردگان است . [امام علی علیه السلام]

آرایشگاه‌ها نهادفرهنگی کوچک/ از مدل جوجه تیغی تا مدل موی خامه‌ای!

آرایشگاه
آرایشگاه ها می توانند نقش یک وزارت ارشاد کوچک را ایفا کنند چرا که فرد 45 دقیقه تا 2 ساعت وقت خود را در مکانی خاص طی می کند که می تواند منبع تولید فرهنگ باشد.

خبرگزاری مهر- گروه جامعه: به «سلمانی» ها امروز، آرایشگاه می گویند. البته باز هم این عنوان برای بخش مردانه اشتباه است چراکه برای مردانه پیرایشگاه و برای زنانه آرایشگاه مناسب تر است. با این حال هنوز در فرهنگ ایرانی ها کوتاه کردن موی سر را سلمانی می گویند. 

هرچند تاریخچه سلمانی مربوط به 3500 سال قبل از میلاد مسیح است اما در ایران قدیم سلمانی ها غیر از پیرایش در امور دندانپزشکی و پزشکی و حتی حجامت و اقدامات اورژانسی در محل هم اقدام می کردند! یعنی می توان گفت از وظایف آنها بوده است. برخی هم که دکان نداشتند به سلمانی های سیار و دوره گرد معروف بودند و برای تبلیغ کار خود مشتری را به یک فنجان چای دیشلمه دعوت می کردند که به اصطلاح می گفتند اصلاح چای دارچینی!

از مدل موی آلمانی تا قارچی!

اما در این میان سبک آرایشگری و نوع مدل مو هم اهمیت داشت: مدل فرق از وسط، فرق از چپ، مدل قاجاری و مدل بالایی. شاید یکی از مهمترین مدل های مو که متاسفانه در ایران هم تا 70 سال ماندگار شد مدل موی آلمانی بود. مدلی که آلمان ها وارد فرهنگ ایران کردند. در این مدل موهای اطراف سر بسیار کوتاه می شد و موهای بالای سر بلند بود. در دوران پهلوی هرچند ماهواره مانند امروز بر روی فرهنگ مد و لباس خودنمایی نمی کرد اما مدل ها و مانکن ها روی جلد روزنامه ها و مجلات و همچنین مدل مو و ریش خوانندگان و بازیگران الگوی جوانان آن روزها بود. تا اینکه بعد از انقلاب و آغاز دفاع مقدس دیگر کمتر کسی به مدل مو توجه می کرد و پیرایشگران بدون الگوی خاصی تنها موی سرها را کوتاه می کردند...خیلی ساده.

بعد از پایان جنگ و ورود کشور به سازندگی، آرام آرام تهاجم فرهنگی غرب از طریق فیلم های ویدئویی، بازی ها و ماهواره آغاز شد و در دهه هشتاد شاهد مدل های موی غربی مانند مدل قارچی (دور سر کاملا به یک اندازه خیلی کوتاه می شد) بودیم! در آن دهه برخی از جوانان با استفاده از ژل مو، واکس مو و دیگر مواد آرایشی انواع مدل های غربی را تقلید می کردند. بعد از آن هم برخی مدل های مو برگرفته از کارتون ویژه کودکان به نام تن تن و همچنین مدل موی تیفوسی وارد بازار مد ایران شد.

این درحالی است که کارشناسان می گویند مدل مو می تواند به تنهایی در فرهنگ و حتی جامعه تاثیر گذار باشد.

حال موهای جوانان ایرانی خوب نیست/ 3000 آرایشگاه غیرمجاز در پایتخت

اما این روزها حال موهای جوانان ایرانی خوب نیست! گاهی خامه ای می شوند و گاهی هم روی صورت و چشم آنها را می پوشاند! گاهی هوای جرج کلونی دارند و گاهی هم هوس می کنند جوجه تیغی شوند ... موهای جوانان ایرانی این روزها در مسیر سبک های غربی با سرعت تندی در حال تغییر وضعیت است و این مو همان مد روز را به ارمغان می آورد. حتی کار از پیرایش هم گذشته و برخی جوان ها در آرایشگاه های مردانه غیر از پیرایش برای زیبایی هم اقدام می کنند.

از تعداد 5000 آرایشگاه مردانه در تهران تنها 2000 آرایشگاه مجوز دارند و این یعنی این روزها مد موی ایرانی در 3000 آرایشگاه غیرمجاز تعیین  تکلیف می شود! اگر از بازار بی حساب و کتاب لباس و کفش بگذریم حداقل می توانیم تنها با هوشیاری و مدیریت وارد قلب تپنده تولید خرده فرهنگ های غلط غربی یعنی همان آرایشگاه های غیرمجاز و گاها مجاز مردانه شویم.

با گشت و گذاری در آرایشگاه های مردانه در سطح شهر می توان به یک بی نظمی خاص پی برد. عدم آیین نامه های ویژه برای تعیین مکان، انتخاب آرایشگر، شخصیت و فرهنگ آرایشگر، نوع لباس و کلام و آرایش آرایش گر، تسهیلات و امکاناتی که باید به مشتری ارائه داده شود و ... باعث می شود برخی آرایشگاه ها گرم و نامرتب باشند و برخی هم بدون رعایت مسائل بهداشتی تنها با یک صندلی و یک آینه و قیچی و ماشین اصلاح فکر کنند بهترین خدمات را به مشتری ارائه می کنند.

اما در درجه بندی اتحادیه به سراغ آرایشگاه های ممتاز هم رفتیم. آرایشگاه های مردانه ای که می گویند هم کلاس دارد و هم سنگ تمام می گذارند اما بیشتر برای بچه پولدار ها است!

در خیابان سهروردی در یکی از ساختمانهای اداری یک واحد تجاری به نام آرایشگاه ثبت شده که به گفته مسئولان اتحادیه آرایشگران تهران جزو بهترین اعضای اتحادیه محسوب می شود. داوود الله وردی جوان حدود 32 ساله ای است که مدیریت این پیرایشگاه را برعهده دارد. آنقدر خوش صحبت و با انرژی بود که اجازه نمی داد خبرنگار سوالاتش را مطرح کند اما در 120 دقیقه گپ و گفت، آنچه از زیر و بم پیرایش مردانه خواستیم را توانستیم کسب کنیم.

می گوید: روی مدل مو حساس هستم. کارکنانم همه لباس فرم دارند و هر فصل رنگ لباس ها تغییر می کند. از مسواک دهان تا عطر ویژه آرایشگر و ادب و احترام به مشتری برای من اهمیت دارد. مشتری ها در فضایی خنگ و مطلوب هم چای و قهوه و بیسکویت میل می کنند و هم در آرامش پیرایش می شوند. هر مشتری هم برای خودش کیف مخصوص دارد و لوازمش را برای پیرایش نگهداری می کنیم. حتی قرار است فیش ماساژ بیاورم تا مشتری در هنگام پیرایش پاهایش را داخل آکواریوم فیش ماساژ گذاشته و آرام شود.

بعد از تعریف و تمجیدها و نوع مدیریت آقای الله وردی در پیرایشگاه خود کمی در این شغل بیشتر وارد شدیم تا تاثیر این شغل در جامعه را رصد کنیم.

آرایشگاه ها وزارت ارشاد کوچک هستند

این آرایشگر جوان به نکات بسیار مهمی اشاره کرد و گفت: یک آرایشگاه مردانه می تواند وزارت فرهنگ و ارشاد باشد! آرایشگر باید و حتما باید بومی منطقه باشد و مشتری ها را به خوبی بشناسد و هر دو به هم اعتماد کنند. من مشتری داشتم که مادرش گفت با پسرم صحبت کن تا این اخلاقش در این مورد اصلاح شود و توانستم در یک ماه تاثیر گذار باشم. حتی خانواده فرد آرایشگر هم مهم است که چگونه تربیت شده است. من به هیچ عنوان مشتری که بلغزد و موردی داشته باشد را نمی پذیرم چون اعتبارم زیر سوال می رود.

اگر می بینید مشتری های من مسئولان سیاسی یا پزشکان و برخی سرداران هستند دلیلش رعایت همین اصول اولیه است. یعنی این آرایشگاه احترام و ارزش و حتی حرمت دارد. اگر مشتری بگوید موی سرم را خامه ای بزن یا زیر ابروی من را بردار هرگز انجام نمی دهم. سعی می کنم یا ارشادش کنم و یا مشاوره بدهم و به او مدل سبک موی خودم را ارائه کنم. این همان وزرت ارشاد کوچک است. یعنی آرایشگاه مردانه که وقت 30 تا شاید 1 ساعته فردی را می گیرد باید دارای کتابخانه، تلویزیون، روزنامه و غیره باشد. مثلا می خواهم جلوی آینه مونیتور نصب کنم تا مشتری در این فرصت  بتواند اخبار یا تصاویر را نگاه کند. حالا وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت ورزش و جوانان هم اگر وارد این صنف شوند قطعا تاثیراتش را می بینند.

این آرایشگر جوان گفت: یک آرایشگر هرگز نباید اجازه دهد بحث های سیاسی، قومیتی و مسائل تخصصی که مشتری و خودش علم آن را ندارند در آرایشگاهش مطرح شود. یک آرایشگر نباید ترویج مد غربی را با ارائه تصاویر بازیگران و شخصیتهای غربی به مشتری تلقین کند. نباید برای سود بیشتر مشتری را به سمت آرایش زنانه سوق دهد و به اعتقاد من تمام این آسیب ها از همان آزمون فنی حرفه ای و مجوز ها نشات می گیرد. اگر فنی حرفه ای یک تا 2 سال سابقه را شرط دادن مدرک کند دیگر آرایشگر با 45 روز آموزش صاحب آرایشگاه نمی شود. اگر به من باشد می گویم یک آرایشگر به دلیل حساسیت شغلی که دارد باید غیر از مهارت آرایشگری دوره های ویژه سخن وری، فرهنگی، اجتماعی، روابط عمومی و حتی روش ترویج صحیح فرهنگ ایرانی اسلامی و مد ایرانی را ببیند.

من مشتری هایی دارم که وقتی فرزندش خارج از تهران است می گوید موهایم را فقط فلان آرایشگر اصلاح کند چون او را امین خود و دوست خود می داند.

برخی مدل های مو خودنمایی و ناشی از فرهنگ پایین است

الله وردی به موضوع مد غربی در پیرایش جوانان اشاره کرد و گفت: بیشتر مدهای غربی که امروز روی موهای جوانان مشاهده می شود ناشی از فرهنگ خانواده و جامعه و فرد است. بعنوان مثال شاهد هستیم که یک شاگرد میوه فروشی که حتی پول تهیه لباس خوب ندارد هزینه کرده و موهایش را اورکات یا خامه ای یا تاجی می زند! که این یک نوع خودنمایی کاذب است. برخی آرایشگاه ها هم از سالن های آرایش یاد گرفتند و با قراردادن وای فای در مغازه مشتری جذب می کنند که این هم قابل تامل است.

گاهی برای یک پیرایش و آرایش داماد 3 میلیون تومان می گیرند

در این گفتگو به موضوع تعرفه های پیرایش مردانه رسیدیم که برخی سالن های پول های زیادی مطالبه می کنند و همین جوانان را به سمت آرایشگاه های خیابانی سوق می دهد. الله وردی گفت: تعرفه برای آرایشگاه های ممتاز 15 هزار تومان است و من هم همین مبلغ را می گیرم. حالا اگر مشتری نیاز به ماسک، ماساژ، کرم و مواد تقویتی و غیره داشته باشد قطعا هزینه جداگانه است. مثلا برای داماد از 200 تا 600 هزار تومان آن هم 3 روز کار هزینه دارد اما برخی آرایشگاه های سالن 2 تا 3 میلیون تومان پول می گیرند.

وی با انتقاد از برخی الگوهای جامعه اعم از فوتبالیست ها و هنرمندان گفت: وقتی بازیگر محبوب من زیر ابرو بر می دارد یا فوتبالیست محبوب من مدل موی غربی روز دارد هزار فرهنگ سازی کنیم موثر نخواهد بود.

36 مدل موی ایرانی داریم/ رسانه ملی حمایت نکرد!

مصطفی گواهی رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه ایران هم در مورد اینکه چرا سبک ایرانی برای مدل های مو نداریم در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: ما برای هر فصل، برای هر مناسبت و برای برجسته‌شدن در هر نگاه انسانی، می‌توانیم الگو و مدلی ارایه دهیم. به همین سبب است که هنر دهم نام گرفته‌ایم. شاید متاسفانه در سال‌های گذشته در بخش مد مو و لباس نتوانستیم کاری انجام دهیم و به همین دلیل کشورهای دیگر مد و لباس خود را به ما ارایه داده‌اند و این امر موجب شد تا مدل‌های نامتعارف و مدل‌هایی که با فرهنگ ایرانی سنخیتی ندارند در کشور رواج پیدا کنند. اما، ما خود صاحب سبک هستیم و در این راستا برای حمایت از هنر ایرانی در اسفند 93، جشنواره مدل‌موی ایرانی برگزار شد و ما اولین ژورنال مدل‌مو را ارایه کردیم و 36‌مدل‌مو در این ژورنال ارایه شد اما خبرش را به عوض رسانه ملی باید شبکه‌های غیرملی بدهند. متاسفانه رسانه‌های داخلی کم‌لطفی می‌کنند. در زمستان 94 هم دومین جشنواره مدل‌موی مردانه و پسرانه در تهران با همکاری 30 استان کشور، وزارت بهداشت، اماکن و اتاق اصناف تهران برگزار می‌شود و دومین ژورنال به صورت کشوری ارایه می‌شود و امیدواریم در‌ سال 95 نیز این ژورنال را در سطح جهانی ارایه کنیم.

زوری نمی شود مدل مو را ایرانی کرد/ طرح خوب بدهید جوان انتخاب کند

یک جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد این موضوع می گوید: هر اقدامی در این جامعه از راه رفتن، حرف زدن، سینما و تلویزیون می تواند به کشور فرهنگ دهد. اما وقتی در برخی کارها ضابطه نباشد قطعا شکست می خوریم. وقتی ما ضابطه ای برای آرایشگری نداریم چگونه می توانیم مدعی فرهنگ سازی باشیم. ما که نمی توانیم به زور به مردم بگوییم بیایید این مدل مو را بزنید چون افراد در نوع مدل مو و مسایل شخصی آزاد هستند. حالا که می خواهیم به نوعی در مدل موی جوان وارد شویم باید الگویی زیباتر و بهتر از مدل آلمانی و خامه ای و قارچی ارایه کنیم چرا که وقتی جوان می بیند این مدل قشنگ تر است به سمت آن می رود. پس باید تیم طراح و مدل ایرانی حرفه ای چیده شود و نمی شود با زور فرهنگ را تغییر داد.

وی افزود: امروز کت و شلوار غربی یا پیراهن یقه انگلیسی همان است و تغییری نکرده مگر اینکه دوخت را تغییر دهند این راهش نیست. باید از نو مدل زیبایی بومی ایرانی طرح کنیم تا جوان بتواند انتخاب کند.

به گزارش خبرنگار مهر این گفته ها در حالی است که امروز شاهد تبلیغات آرایشگاه های فوری آن هم با مدل رایگان در سطح شهر هستیم. یعنی یک معتاد و بیمار مسری هم می تواند مدل باشد و بدون پرداخت پول اصلاح سرش انجام شود و این میان تنها صاحب آرایشگاه از کنار هنرجویانش سود می برد. حالا توزیع بیماری ها و ایدز به کنار آیا نظارتی در این خصوص انجام می شود؟ آیا اتحادیه غیر از مدل مو و برگزاری جشنواره ها قدرتی برای نظارت و برخورد با 2 تا 3 هزار آرایشگر غیرمجاز دارد؟ آیا وزارت ورزش و جوانان تاکنون در این مورد وارد شده است؟ آیا بخش مد و لباس وزارت ارشاد به یادش می افتد که می تواند وارد بحث آرایشگاه ها شود؟

این سوالات در حالی است که امروز آرایشگاه های مردانه و حتی زنانه به مرکزی برای توسعه فرهنگ و مد غرب تبدیل شده و همچنان بدون نظارت می تازند.

 

گزارش از سید هادی کسایی زاده



مسعود صفی یاری ::: یکشنبه 94/3/24::: ساعت 12:53 عصر نظرات دیگران: نظر

چرا سگ بازی در جامعه مد شده است؟ / زنگ هشدار ویژه مسئولان اجتماعی  

سگ

 

خبرگزاری مهر- گروه اجتماعی: سگ نخستین جانوری است که به دست انسان اهلی شد. و بعد از آن آدمیان از این حیوان برای شکار، گله‌داری، بارکشی، محافظت، کمک به پلیس و نیروهای نظامی، نجات جان انسانها در حوادث و بلایا و ... استفاده کردند. در بعضی فرهنگ‌ها از این حیوان متاسفانه به عنوان یک منبع غذایی هم استفاده شده‌است این در حالی است که  بر اساس آماری که  در سال 2001 برآورد شده حدود 400 میلیون قلاده سگ در سراسر دنیا زندگی می‌کنند.

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که سگ‌ها دست کم در حدود پانزده هزار سال پیش اهلی شده‌اند، اما با معیار قرار دادن شواهدی که از فسیل‌ها و آزمایش دی‌ان‌ای به دست آمده‌است سگ‌ها از یک صد هزار سال پیش اهلی شده بودند.

سگهایی که عضو خانواده و حتی سیاسی شدند!

هرچند که سابقه ای از زمان ورود سگ بعنوان عضوی از خانواده در فرهنگ غرب در دسترس نیست.  اما سگ نخستین حیوان اهلی است که بیش از صدها سال است در غرب و آمریکا نه تنها  به عنوان یک حیوان نگهبان یا شکاری بلکه بعنوان یک حیوان خانگی وارد زندگی آدمی شده تا جائیکه آرام آرام به دلیل از همگسستگی بنیان خانواده در غرب بیشتر شهروندان اروپایی و آمریکایی سگ را بعنوان عضوی از خانواده قبول کرده و حتی در حقوق مدنی خود حق الارث هم برای این حیوان خانگی لحاظ می کنند. و این اتفاق تا جایی پیش رفته که امروز سگ ها را بعنوان یک چهره سیاسی و عضوی از ساکنان کاخ سفید آمریکا یا کاخ ریاست جمهوری در بسیاری از کشورها مشاهده می کنیم!

 

سگ

 

حضور سگ ها در انتخابات آمریکا!

بر اساس این گزارش سگها و حتی گربه ها در اروپا و آمریکا داراری قبرستان، بیمارستان، شهر، کلینیک، هتل و پرستار ویژه بوده و حتی در سال گذشته یک سگ در انتخابات شهرداری شرکت کرده است! به نحوی که در جریان انتخابات سال گذشته این شهر سگ مذکور در رقابت های انتخاب شهردار پیروز شد.

 

سگ

 

به گزارش خبرنگار مهر، نقش سگ در فرهنگ ایرانی هم جایگاه خودش را دارد. از سگ های گله که همیشه نگاهبان احشام روستائیان بوده تا سگ های شکاری که عصای دست شکارچیان ایرانی بوده اند. اما برخلاف غرب کمتر دیده شده که سگ ها وارد زندگی ایرانیان بعنوان عضوی از خانواده شوند. هرچند که برخی پادشاهان ایرانی سگ خانگی داشتند اما با توجه به فرهنگ اسلامی حاکم بر ایران مسلمانان ایرانی بر اساس روایات و احادیث و فتوای مراجع عظام سگ را حیوانی نجس دانسته و از معاشرت با آن دوری می کنند.

اما در سالهای اخیر عواملی موجب شده تا برخی از جوانان امروزی برخواسته از تاثیر این عوامل نگهداری و زندگی با سگ را در خانه و خانواده خود تجربه  کنند.

برخی جوانها با نگهداری از سگ می خواهند خود را تجددگرا و تجدد پذیر معرفی کنند

دکتر امان الله قرایی مقدم آسیب شناس و جامعه شناس واستاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سگ در ایران سابقه تاریخی داشته و در زندگی دامداران و عشایر نقش کلیدی ایفا می کند گفت: متاسفانه ماهواره و سریالها و فیلمهای غربی تاثیرات منفی روی برخی جوانها گذاشته و با خریداری ونگهداری سگ های تزئینی و عروسکی از نژادهای مختلف به نوعی قصد دارند خود را تجددگرا و تجددپذیر معرفی کنند.

وی افزود: البته برخی هم از روی چشم و هم چشمی اقدام به خرید و نگهداری این نوع حیوانات کرده و با سگ گردی در خیابانها به نوعی قصد دهن کجی به جامعه دارند. 

این آسیب شناس اجتماعی گفت: البته می توان این رفتار در برخی از جوانها را به نوعی جو زدگی هم عنوان کرد و قطعا این تب داغ و استقبال افزایش هم خواهد داشت.

لزوم رعایت قواعد زندگی اسلامی 

حجت الاسلام سید محمد سادات منصوری رئیس مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد موضوع سگ بازی و انس با سگ در میان جوانان می گوید: تمام حیوانات به نوعی آلودگی دارند و اگر بخواهیم در خانه از این حیوانات نگهداری کنیم مستلزم رعایت اصول بهداشتی است اما در میان حیوانات اهلی و خانگی در دین اسلام سگ را حیوانی نجس عنوان کرده اند. دلیلش این است که تنها سگ است که با آدمی انس می گیرد و وارد حریم خصوصی خانه انسان می شود و چون تردد سگ در خارج از خانه و داخل خانه است و با خود میتواند انواع انگل ها را حمل کند اسلام تاکید بر نجس بودن آن دارد و به فکر سلامت خانواده است. البته خون هم در نظر اسلام نجس است و خوردن آن حرام است اما آیا تزریق کردن آن بد است؟ یا اهدای آن؟ پس باید بدانیم نجس بودن دلیل بر بد بودن نیست و اسلام خواسته به نوعی مسلمانان را به رعایت سلامت دعوت کند تا بتوانیم نسبت به این حیوان حریمی قائل شویم.

رئیس مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی در ادامه می گوید: اسلام هیچ وقت نگفته سگ موجود بدی است اتفاقا سگ را موجودی با فایده برای آدمی دانسته اما برای ارتباط با آن قواعدی را وضع کرده است. وقتی فردی خود را مسلمان می داند باید قواعد زندگی اسلامی را رعایت کند ونمی تواند بر اساس منافع خود حرام اسلام را حلال کرده و روی آن پافشاری کند.

آسیب های روانشناختی 

دکتر هادی معتمدی روانپزشک و مدیرکل سابق آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد بحث روانی مانوس شدن برخی جوانها با حیواناتی مانند سگ و گربه گفت: این افراد دو گروه هستند. گروه اول افرادی هستند که ارتباطات خوب اجتماعی نداشته و گاهی دوست و آشنایی ندارند و بیشتر احساس تنهایی می کنند و گروه دوم افرادی هستند که بیشتر به این موضوع از روی علاقمندی نگاه کرده و تعلق خاطری هم ندارند و به نوعی بعنوان سرگرمی به آن نگاه می کنند.

وی افزود: در موضوع گروه اول به دلیل آنکه عمر حیوانات بعضا کمتر از 10 سال است فرد در طول عمر خود بارها و بارها شاهد مرگ حیوانات مورد علاقه خود است و همین موجب افسردگی برای فرد می شود. البته موضوع آلودگی حیوانات که جای خودش را دارد اما عشق به حیوان تبعات جبران ناپذیری از نظر روانی خواهد داشت.

دکتر معتمدی گفت: در فرهنگ ایرانی هم حیواناتی مانند گوسفند و گاو و سگ و غیره برای کارکردهای مختلف  و در روستاها بوده اما مدل امروزی آن در فرهنگ ایرانی جایگاهی نداشته است.

دیدگاه علمی جامعه بهداشت جهانی در مورد نگهداری از حیوانات و سگ

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت از میان 1709 عامل بیماری ‌زا، 832 عامل، از حیوانات به انسان منتقل می ‌شود و همچنین از میان 156 بیماری نوپدید شناخته شده در انسان، 114 مورد آن از حیوانات به انسان منتقل می شود. در بعضی از کشورهای غربی، تعداد حیوانات خانگی شان از تعداد شهروندان آن بیشتر است و همه‌ این حیوانات به‌ صورت بالقوه توانایی انتقال بیماری را دارند.

پژوهشگران آمریکایی اعلام کردند: افرادی که از سگ‌ های خانگی نگهداری می ‌کنند به دلیل این‌ که اغلب پس از تماس با حیوان دست ‌های خود را نمی ‌شویند یا ممکن است این حیوان به رختخواب صاحب خود نیز راه پیدا کند، در بیشتر موارد میکروب ‌های سگ به افراد منزل منتقل شده و احتمال انتشار میکروب بین اعضای خانواده نیز بیشتر می ‌شود.

دکتر کیت استنسکی محقق دانشگاه ایالتی کنزاس می گوید: تحقیقات نشان می ‌دهد که تقریبا تمام کسانی که سگ دارند با سگ شان غذا می ‌خورند و بیش از نیمی از آن ها به این حیوان اجازه می‌ دهند که روی تختخواب شان بخوابد . برخی از آنها دارای زنجیره های باکتریایی هستند که هم در حیوان و هم صاحب آن قابل مشاهده است. هاری؛ لیشمانیوز جلدی؛ کیست هیداتیک؛ بیماری های انگلی؛ کک؛ کرمنواری؛ کرم های گرد و شپش بخشی از بیماری های قابل انتقال از سگ به حیوان محسوب می شود.

تبلیغات نگهداری سگ !

متاسفانه امروزه  شاهد آن هستیم که برخی از جوانان همچنان زندگی و عمر خود را صرف خرید و نگهداری و زندگی با سگ های عروسکی می کنند. سگهایی که شاید هیچ منفعتی برای آنها نداشته و بیشتر جنبه تزئینی دارند و مرکزی برای بروز بیماری و هزینه های گزاف هستند.

البته افراد و شرکتهای سودجو هم بیکار نبوده و آتش بیار معرکه هستند تا از این بازار جو زدگی پولی به جیب بزنند. از ایجاد دوره های تخصصی آموزش سگ تا ایجاد آرایشگاه و کلوپ های ویژه برای سگ ها...!

 

سگ

 

افزایش 2 برابری نگهداری از سگ در خانه

یکی از کارشناسان مبارزه با هاری و از مجریان طرح جامع کنترل هاری در سازمان دامپزشکی به مهر گفت: در ایران سالانه برای بیش از 400 هزار سگ واکسن تزریق می‌شود که اغلب این ها سگ‌های گله و نگهبان هستند و از سال 75 به دنبال اجرای طرح کنترل هاری تحت مراقبت قرار گرفته‌اند. محمد نیکخواه افزود: با توجه به آمارهای اعلام شده میزان نگهداری از حیوانات خانگی در ایران روند رو به افزایشی داشته است.این کارشناس خاطرنشان کرد: از تعداد حیوانات صاحبدار، فقط 4 تا 5 هزار آن گربه است و بیشتر افراد به نگهداری سگ مبادرت می‌ورزند.کسانی که در خانه سگ نگهداری می‌کنند، بیشتر آلوده به میکروب هستند.

هر چند از دیدگاه نیکخواه، آمار دقیقی به تفکیک سال در خصوص حیوانات خانگی وجود ندارد، اما بررسی میزان واکسن‌های تزریق شده از زمان اجرای طرح جامع مبارزه با هاری در سال 75 گویای این نکته است که این آمار در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است، به گونه‌ای که می‌ توان گفت نسبت به دهه 70 حدود دو برابر شده است.

 

سگ

 

پانسیون سگ و گربه+برگزاری جشن تولد سگ!

حالا در کنار آموزش ها و ایجاد کلینیک های ویژه سگ ها پانسیون هایی ایجاد شده که خدمات باورنکردنی با قیمت های بالا به سگ های خانگی ارائه می کنند. بیرون بردن سگ هابه محیطی خارج ازفضای پانسیون، دادن 3وعده غذای سالم درطی روز، رسیدگی به امورتربیتی سگ، برگزاری جشن تولد سگ، استخر و حمام و غیره که جزوی از این خدمات محسوب می شود. البته به تازگی هم برخی سایتهای اینترنتی جفتیابی ویژه سگ ها را مورد تبلیغ قرارداده تا سگ خانگی توله ای با نژاد اصیل داشته باشد!

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر مسلم صابری جامعه شناس در این مورد معتقد است: به نظر می رسد کم شدن روابط عاطفی بین انسان ها ، موجب روی آوردن افراد به نگهداری از سگ می شود تا جایی که برخی افراد به خاطر فرار از تنهایی ترجیح می دهند از یک سگ نگهداری کنند و از طرفی به دلیل هوش بالای سگ و امکان ارتباطش با انسان برخی این رابطه را جایگزین خلأهای عاطفی می کنند. اگر ارتباطات انسانی میان افراد خانواده سالم و طبیعی باشد و روابط خانواده براساس سیستم نظام مند باشد دیگر نیازی نیست که رابطه انسان و سگ به این نزدیکی باشد و مانند کارکردهای گذشته، این حیوان صرفاً برای شکار یا نگهبانی استفاده می شود.

بر اساس این گزارش وزارت کشور بعنوان متولی امور اجتماعی و فرهنگی ومسئول سیاستگذاری در این بخش باید قبل از بروز هرگونه اپیدمی آسیب اجتماعی در جامعه بسته های فرهنگی آماده ای داشته باشد. با این حال پرونده سگ بازی در جامعه همچنان مفتوح است تا رسانه ها و دستگاه های متولی اقدامی فرهنگی در این مورد داشته باشند.

* گزارش از سید هادی کسایی زاده



مسعود صفی یاری ::: یکشنبه 94/3/24::: ساعت 12:45 عصر نظرات دیگران: نظر