سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند به ابراهیم علیه السلام وحی کرد : ای ابراهیم! من دانایم و هر دانایی را دوست دارم . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

چند سالی است که سیمای جمهوری اسلامی به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان سریال‌های ویژه‌ای را تهیه و در شب‌های ماه مبارک رمضان به نمایش می‌گذارد. فارغ از ضعف‌ها و قوت‌های فنی و محتوایی سریال‌ها، توجه به این نکته ضروری است که پخش این فیلم‌ها با برنامه‌های نماز، سخنرانی و جلسات قرآن و نیایش مساجد همزمان بوده و منجر به کم رونق شدن این برنامه‌ها و کاهش محسوس حضور مردم بخصوص جوانان در مساجد شده است. گویی صداو سیما به‌جای اینکه مقوم حضور مردم در مساجد باشد خود رقیبی با جاذبه‌های رنگارنگ و زرق‌وبرق‌های گوناگون برای این محافل و اماکن مقدس شده است. متأسفانه تذکرات مستمر و هشدار‌های مؤکد علماء و بزرگان حوزه و متدینین نیز تا‌کنون اثری نداشته و صداوسیما همچنان بر طبل خود می‌کوبد.

از صدا وسیما که بگذریم اتفاقات دیگری نیز در پیرامون ما در حال رخ دادن است که هر یک از آن در جای خود قابل تأمل است.

یکی از آن اتفاقات برگزاری مسابقه فوتسال ویژه هیأت‌های مذهبی در شب‌های ماه مبارک رمضان است که در یکی از ورزشگاه‌های قم برگزار می‌گردد. شب‌هایی که باید اوج معنویت‌گرایی، دعا، نیایش، انس با قرآن و آشتی با مسجد و فرصتی طلایی برای آشنایی با معارف قرآنی و دینی باشد تبدیل به هیجانات کاذب ناشی از ورزشی می‌شود که به راحتی می‌توان آن را در فرصت‌های دیگر برگزار نمود.

گویا توصیه‌های مؤکد بزرگان دینی مبنی بر بهره‌گیری از فیوضات معنوی و سیره معصومین(ع) در پاسداشت لحظه لحظه ماهی که شب‌ها،‌ روز‌ها و ساعاتش با فضیلت‌ترین شب‌ها، روزها و ساعات است اکنون رنگ باخته است.

در شرائطی که همه باید سعی کنیم ذهن‌ها،‌ اندیشه‌ها و گرایش‌ها را به سمت و سوی معنویات و کمالات روحی سوق دهیم ‌و از این فضای ملکوتی برای خودسازی درونی و پالایش روح و روان بهره برده و مساجد که باغ‌های بهشتی هستند را به حضور مردم و بخصوص جوانان مزین کنیم اجرای طرح اینچنینی که جز انحراف ذهن‌ها و اندیشه‌ها از اهداف اصولی و به حاشیه رانده شدن آن ثمره‌ای ندارد جای تأسف دارد.

تکلیف این بود و هست که تمام سعی خود را مبذول داریم تا افراد غیر مسجدی را مسجدی کنیم و جوانان و نوجوانانی که با پرداختن به ورزش‌های غیر ضروری فرصت سوزی کرده و از برکات این ماه نورانی محرومند را به سمت مساجد و محافل معنوی هدایت کنیم اما کار به گونه‌ای شد که نه‌تنها آنها را جذب نکردیم که خود به رنگ آنان درآمدیم.

البته اینکه ورزش با رعایت معیار‌های اخلاقی و اسلامی جایگاه مهمی در اسلام دارد تردیدی نیست و در اینکه بچه‌های مسجدی باید از نظر جسمی تقویت شده و خود را از سلامت و طراوت ورزش بهره‌مند نمایند شبهه‌ای نیست. لکن مهم این است که: «هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد».

اتفاق دوم که در نوع خود بی‌سابقه است نصب بنر‌ها و تابلوهای تبلیغاتی شکیل و بزرگی در سطح شهر با مضمون «مسابقه شطرنج» آن‌ هم ویژه آقایان و خانم‌ها است. بدون در نظر گرفتن وجه شرعی «شطرنج» باید گفت جای تأسف دارد که در ماه نیایش و عبودیت و فصل بندگی خدا و به بهانه هفته دفاع مقدس که یادآور دفاع جانانه از ارزش‌های دینی و انقلابی است برخی به خود اجازه می‌دهند این‌چنین حرمت حرم اهل بیت(ع)، حوزه علمیه، مراجع تقلیدو همچنین ماه مبارک رمضان و حماسه دفاع مقدس را خدشه دار کنند.

اینکه چه رابطه‌ای بین «شطرنج» و ماه رمضان و هفته دفاع مقدس وجود دارد خود سؤال مهمی است.

اینکه چرا شهرداری اجازه نصب چنین تابلو‌هایی در مراکز حساس شهر را صادر کرده است جای سؤال دارد.

و اینکه چرا مسؤولان محترم، علماء اعلام و بزرگان شهر چنین عمل خلاف شأنی را دیده و سکوت کرده‌اند نیز جای سؤال دارد.

یادمان باشد انقلاب اسلامی انقلاب ارزش‌ها و تحولی فرهنگی بود اگر از فرهنگ ناب اسلامی و ارزش‌های انقلاب پاسداری نکرده و تساهل و تسامح را پیشه کنیم در برابر خدا، پیامبر(ص)، ائمه(ع) امام و شهیدان مسؤولیم.




مسعود صفی یاری ::: شنبه 86/7/14::: ساعت 9:29 صبح نظرات دیگران: نظر